Contabilitatea se schimbă. Dar contabilul?

Din ce în ce mai multe domenii au fost luate cu asalt de revoluția digitală, iar contabilitatea nu face excepție.

Acest fenomen abstract, intens mediatizat și ușor neînțeles de către mulți români are o semnificație destul de simplă, la care se renunță în favoarea unei denumiri pe cât de bombastice, pe atât de neclare.

Despre digitalizare

Pentru a înțelege impactul digitalizării, e suficient să ne gândim la cea de-a doua revoluție industrială: schimbările din epocă, precum electrificarea și apariția telefonului, au influențat cursul istoriei, alterând substanțial felul în care oamenii obișnuiți trăiau și – foarte important – munceau. Numeroase profesii și locuri de muncă au dispărut peste noapte, fiind înlocuite de mașinării care făceau aceleași lucruri mai repede și mai ieftin.

Acum trecem prin ceea ce mulți experți recunosc ca fiind a patra revoluție industrială, iar pentru a o observa e suficient să ne uităm la self-check-out-ul din supermarketuri sau să încercăm să contactăm telefonic furnizorul de telefonie mobilă. Automatizarea, atent perfecționată grație descoperirilor din robotică, inteligență artificală și machine learning, e pretutindeni. Numeroase profesii sunt înlocuite de tehnologie, iar implicațiile sociale și etice ale noii revoluții industriale abia încep să se contureze. În acest context, contabilitatea riscă să aibă o soartă nesigură, dar plină de posibilități.

Riscuri și oportunități

Contabilii nu sunt cunoscuții pentru spiritul lor de aventură. Din contră, contabilitatea prețuiește stabilitatea și rutina, ceea ce poate constitui un dezavantaj în contextul economic actual. Deschiderea câtre automatizare și Internet of Things (IoT) a fost puternic accelerată de pandemia de Covid-19 și de schimbarea de paradigmă în ceea ce privește munca remote, care vine cu un nou set de reguli: documentele companiei sunt securizate și stocate în cloud, de unde pot fi accesate de stakeholderi la orice oră din zi și din noapte.

Mai mult, schimbările tehnologice îi forțează pe antreprenori să se miște repede, să producă mai mult și mai bine pentru a rămâne competitivi, iar back-office-ul lor trebuie să facă față. Situațiile financiare trebuie să fie actualizate, clare și accesibile pentru a informa decizii strategice. Zece minute petrecute așteptând un răspuns de la contabil îi poate costa pe antreprenori bani și oportunități. Odată cu presiunea, au crescut și așteptările pentru parteneri și colaboratori, iar contabilii sunt forțați să iasă din zona de confort și să se axeze pe servicii noi, de expertiză, pentru a rămâne la rândul lor competitivi.

Ce activități vor dispărea

Noile schimbări tehnologice vor automatiza o mare parte din activitățile de bază ale contabililor, precum:

Estimăm că până la 75% din volumul de muncă al contabililor va fi redus de platformele de colaborare contabilă și de softurilor comerciale de contabilitate. Însă asta nu e neapărat un lucru rău: fiecărui risc îi corespunde o oportunitate.

Astfel, timpul petrecut pe activități de rutină poate fi dedicat perfecționării cunoștințelor fiscale și de consultanță sau creării unor noi pachete de servicii complementare tech-stack-ului folosit (de exemplu, interpretarea și analiza rapoartelor generate de soft-urile de contabilitate). Totodată, se poate investi în dezvoltarea portofoliului de clienți prin penetrarea unor noi zone geografice, până de curând inaccesibile din motive logistice, care s-au deschis grație noilor norme de muncă flexibilă.

Curajul de a îmbrățișa schimbarea

Într-un articol din Harvard Business Review se discută principalii factori psihologici care afectează capacitatea companiilor de a rămâne competitive: teama de schimbare și conformismul. Studiile arată că suntem predispuși la a avea un bias negativ față de activitățile pe care le percepem ca fiind riscante, ce presupun un beneficiu viitor și aparent nesigur. Odată ce reușim să depășim frica inițială, intervine teama de opinia celor din jur – dacă observăm că ceilalți se comportă într-un anumit fel sau au o anumită atitudine, avem tendința de a ne îndoi de noi și a le urma exemplul.

Pentru a supraviețui pe piața ultra-competitivă a serviciilor, trebuie să recunoaștem acest tipar comportamental și să îi opunem rezistență – doar așa vom putea devenii actorii celei de a patra revoluții industriale.

Contabilitatea se schimbă, iar contabilii dispuși să țină pasul vor avea doar de căștigat.
Pentru ceilalți, din păcate, nu ne putem pronunța.